Online Masters behandelt vier thema’s: de digitale wereld, creatief en vaardig online, veilig online en bewust online. In het online lesprogramma nemen verschillende masters uit het vak de leerlingen aan de hand van video’s mee in hun wereld. De leerlingen gaan met de aangeboden vaardigheden aan de slag om zo hun talent te ontdekken, te ontwikkelen en te versterken. Ook leren ze meer over hoe ze zich veilig en bewust in de digitale wereld kunnen begeven. Na het doorlopen van het programma krijgen de leerlingen een certificaat waarop staat met welke vaardigheden zij hebben kennisgemaakt.

Online Masters bestaat uit vier modules:

  • Digital Master;
  • Creative Master;
  • Safe Master;
  • Social Master.

Het is mogelijk om de modules los te geven en te kiezen voor de onderwerpen die in de klas de meeste aandacht behoeven. Het doorlopen van het hele programma vraagt in het PO een tijdsinvestering van ca. 12 lesuren en het VO 15 lesuren.

De eerste module, Digital Master, is de plenaire kickoff van het programma en geeft een terugblik en een vooruitblik op de ontwikkelingen in dit digitale tijdperk, en gaat in op hoe deze ontwikkelingen het leven van mensen en de samenleving beïnvloeden.

De tweede module, Creative Master, start met een plenaire introductie van 10 minuten, daarna volgen zes keuze-Masters: programmeren, robotica, vloggen, verhalen vertellen, design en virtual reality (VR). Deze Masters kunnen naar keuze van de scholieren aangeboden worden.

De derde module, Safe Master, richt zich op online veiligheid: persoonsgegevens & privacy, hackers, sterke wachtwoorden, phishing, openbare wifi, veilig downloaden, beveiliging van apparaten, sociale media-accounts en je digitale voetafdruk. De levels kunnen zowel plenair als individueel behandeld worden.

De vierde module, Social Master, heeft een aangepaste lesinhoud voor PO en VO. De focus ligt op bewustwording en zelfreflectie ten aanzien van nepnieuws, bewust gamen, balans tussen online en offline zijn en de rol van groepsdruk en sociale media. De levels worden plenair behandeld.

Het lesprogramma is ontwikkeld door VodafoneZiggo met medewerking van ECP/veiliginternetten.nl en Mediawijzer.net.

‘VodafoneZiggo gebruikt technologie om plezier en vooruitgang te realiseren in het leven van mensen en in de samenleving. De digitalisering van de samenleving brengt uitdagingen maar ook enorme kansen met zich mee. Daarom vinden wij het belangrijk dat kinderen zo vroeg mogelijk digitale vaardigheden ontwikkelen die passen bij deze tijd en bij de toekomst. Via het lesprogramma Online Masters stimuleren we kinderen om deze digitale vaardigheden te ontwikkelen.’

De volgende masters hebben meegewerkt:

  • Boris Veldhuijzen van Zanten (serial entrepreneur and co-founder of The Next Web)
  • Felienne Hermans (assistent Professor aan de Universiteit van Leiden)
  • Isa el Doori (student Robotica TU Delft)
  • Thomas Smagge (first vlogger)
  • Sjoerd Wenting (ontwerper Creative Beards)
  • Sofie (Stichting Hack in the Class)
  • Nova Lubbelinkhof (Be Novabulous)
  • Marnix van Gisbergen (Professor Digital Media Concepts, NHTV Breda)
  • Jonatan de Boer (general manager Bird)
  • Koen Schobbers (expert esport en gamen)

Met dank aan: Boris Veldhuijzen van Zanten (The Next Web), Felienne Hermans (Universiteit Leiden), Isa El Doori (TU Delft), Sjoerd Wenting (Creative Beards), Thomas Smagge (NewBe), Marnix van Gisbergen (NHTV Breda), Diederik Broekhuizen en Pascal van Eijndhoven (De Beste Social Media), Patrick de Zeeuw (Startup Bootcamp), Nova Lubbelinkhof (Be Novabulous), Stichting Hack in de Class, Jonatan de Boer (general manager Bird) en Koen Schobbers (koenschobbers.nl).