Hoe zorg jij ervoor dat jouw leerlingen vaardig, veilig en bewust online gaan en zijn?
Het gratis Lesprogramma Online Masters biedt 13 interactieve lessen die ingaan op de kansen die digitale technologie te bieden heeft en ook een gesprek creëren over de uitdagingen. Ook helpt het programma jou bij het samenstellen van een aansprekend lesaanbod over digitale geletterdheid. Online Masters is samengesteld met behulp van experts (de ‘Masters’) uit de praktijk: van professoren tot social media experts.

Bekijk hier een korte impressie van het complete lesprogramma.

Opzet en Opbouw

Online Masters bestaat uit 4 modules: Digital Master, Creative Master, Safe Master en Social Master. In elke module staan één of meerdere masters uit het vak centraal. Deze deskundigen nemen de leerlingen steeds in een lesuur mee in hun inspirerende wereld.

Digital Master duikt met de lessen Vroeger, nu en in de toekomst en Slimme computers in de ontwikkelingen uit dit digitale tijdperk en hoe deze het leven van mensen en de samenleving beïnvloeden. Wie is er slimmer: jij of je koelkast? Nu win jij het nog, maar de apparaten in je huis worden steeds intelligenter: 3D-geprinte huisdieren om je gezelschap te houden, robots die je plaats in kunnen nemen op een feestje, boxen die op commando je favoriete muziek draaien. In de toekomst nemen deze creatieve digitale toepassingen alleen maar toe, zodat elk apparaat straks precies weet wat jij wil! Fijn toch? Of niet?

Creative Master biedt vijf uitdagende lessen: Programmeren, Robotica, Jouw verhaal, Design en Virtual Reality. Hiermee ontdekken en ontwikkelen jouw leerlingen creatieve online vaardigheden.

Safe Master – de naam zegt het al – richt zich op online veiligheid. De lessen Persoonsgegevens & privacy, Digitale voetafdruk en Hack-check nemen de leerlingen mee in de wereld van privacy, hackers, sterke wachtwoorden, phishing, openbare wifi , veilig downloaden en de beveiliging van apparaten en sociale media-accounts. En dat is belangrijk! Want door je gegevens online in te vullen, geef je ongemerkt soms veel informatie over jezelf weg. Weten leerlingen waar hun gegevens belanden als ze ergens hun naam, (email)adres of mobiele nummer achterlaten? Waarvoor hebben de makers van een spel deze gegevens eigenlijk nodig? Werkt het spel dan beter? En weten ze ook welke rol cookies of je digitale voetafdruk hierbij spelen? Ethisch hacker Sofie vertelt wat er allemaal komt kijken bij online privacy. Door de hack-check te doen, leren jouw leerlingen denken als een hacker en ontdekken ze alles over online veiligheid.

Social Master focust op Nepnieuws en Bewust gamen. Weten jouw leerlingen hoe zij echt nieuws van nepnieuws kunnen onderscheiden? Dat is niet altijd makkelijk, maar door de juiste vragen te stellen kom je een heel eind! In de les (a)Sociaal? staat de rol van sociale media (en groepsdruk) op het online en offline leven centraal.

Doelstellingen

Online Masters draagt bij aan de digitale geletterdheid van de leerling en sluit aan bij de door curriculum.nu vastgestelde domeinen: ICT-basisvaardigheden, Mediawijsheid, Computational Thinking en Informatievaardigheden.

Medewerking

Het lesprogramma is ontwikkeld door VodafoneZiggo met medewerking van ECP/veiliginternetten en Netwerk Mediawijsheid.

De volgende Masters hebben meegewerkt:

  • Boris Veldhuijzen van Zanten (serial entrepreneur and co-founder of The Next Web)
  • Felienne Hermans (Hoogleraar vakdidactiek informatica, VU)
  • Team Rembrandts (studenten Robotica)
  • Sjoerd Wenting (ontwerper Creative Beards)
  • Lilian Stolk (General director thehmm.nl)
  • Marnix van Gisbergen (Professor Digital Media Concepts, NHTV Breda)
  • Vivianne Bendermacher (Techionista)
  • Koen Schobbers (expert esport en gamen)
  • Sofie (Stichting Hack in the Class)
  • Ruurd Oosterwoud (DROG – platform voor kritische nieuwsconsumenten)

‘VodafoneZiggo gebruikt technologie om plezier en vooruitgang te realiseren in het leven van mensen en in de samenleving. De digitalisering van de samenleving brengt uitdagingen maar ook enorme kansen met zich mee. Daarom vinden wij het belangrijk dat kinderen zo vroeg mogelijk digitale vaardigheden ontwikkelen die passen bij deze tijd en bij de toekomst. Via het lesprogramma Online Masters stimuleren we kinderen om deze digitale vaardigheden te ontwikkelen.’

Dit programma is gefinancierd door de Vodafone Nederland Foundation.